Alustava ohjelma
Konferenssin tapahtumapaikkana on Centria-ammattikorkeakoulun Ylivieskan kampus, Vierimaantie 7, 84100 Ylivieska
Tiistai 27.9.2022
noin kello 20 – 21 Get Together verkostoitumistilaisuus ajoissa saapuville (paikka tarkentuu myöhemmin)
Keskiviikko 28.9.2022 (Centrian kampus, Vierimaantie 7, 84100 Ylivieska)
9:15 – 10:45 Yrittäjyyskasvatuksen tutkimusseuran vuosikokous
11:00 – 12:15 Ilmoittautuminen, lounas, esittelystandien pystytys
12:15 – 12.45 Vuoden 2022 yrittäjyyskasvatuspäivien avaus
12:45 – 13:30 Keynote: ”Entrepreneurship Education 4.0 - What and how to teach?” Professor Stefan Trzcielinski, Poznan University of Technology, Poland
13:30 – 14:00 Virkistystauko, tutustuminen esittelystandeihin
14:00 – 15:30 Sessiot 1: (tutkimukset, käytännön caset, työpajat)
15:30 – 15:45 Kahvitauko, tutustuminen esittelystandeihin
15:45 – 17:15 Sessiot 2: (tutkimukset, käytännön caset, työpajat)
17:15 – 18:15 kävelykierros Ylivieskan keskustassa
18:30 – 21:30 Iltatilaisuus
Torstai 29.9. 2022 (Centrian kampus, Vierimaantie 7, 84100 Ylivieska)
8:30 – 9:00 aamukahvit, tutustuminen esittelystandeihin
9:00 – 10:30 Sessiot 3 (tutkimukset, käytännön caset, työpajat)
10:30 – 10:50 Kahvitauko, tutustuminen esittelystandeihin
10:50 – 11:50 Ohjelma Auditoriossa
- konferenssin toisen päivän tervehdyssanat
- keynote debatti: Ulla Mäntykangas ja Sakari Pieskä
- Tutkimusseuran ja järjestäjien kiitokset
- Vuoden 2023 Yrittäjyyskasvatuspäivien esittäytyminen
11:50 lounas ja kotimatkalle
Puhujien esittelyt

Keynote Speaker
Professor Stefan Trzcielinski (Ph.D., D.Sc.) works as Head of Department of Management Systems in Faculty of Engineering Management at Poznan University of Technology, Poland.
His expertise areas cover several topics of business and management. He has a long experience in developing strategic management and agile systems in SME’s.
Entrepreneurship Education 4.0 - What and how to teach?
Why entrepreneurship is a desirable trait? What is role of entrepreneurship education in the era of 4.0?
Many theories might be helpful in this regard: innovation, economic, psychological, opportunity and others….
On the basis of these theories, the subject of entrepreneurship education needs to be discussed. The diversity of these theories entitles us to the thesis that entrepreneurship should be taught in various domain-specific courses.
The subject matter is theoretical and practical and each of these categories requires different didactic forms.

Keynote debatti
Ulla Mäntykangas
Lehtori, Oamk, ammatillinen opettajakorkeakoulu, täydennyskoulutus ja kehittämispalvelut
KtaO, restonomi, tradenomi YAMK, MBA
Yrittäjyyskasvatuksen tutor-opettaja
Keskeisenä asiantuntijatehtävänäni on ammatillisen koulutuksen opetushenkilöstön osaamisen kehittäminen ja kehittämisen johtaminen.
Lisäksi erityisenä kiinnostuksen kohteena osallisuutta ja yrittelijäisyyttä tukeva osaaminen, fasilitoivat työskentelytavat, kehittämisprosessien johtaminen, tulevaisuusosaaminen sekä tiimien ja työyhteisöjen valmennus.
Toimin Pohjois-Pohjanmaan yrittäjyyskasvatuksen kehittämishankkeissa asiantuntija ja kehittämistehtävissä.
Mottona: ”Ei sitä aamulla aloittaessaan tiedä mihin kaikkeen sitä päivän aikana pystyy”.(suomal.sananlasku)

Sakari Pieskä
Tutkimusyliopettaja, Centria-ammattikorkeakoulu
FT (yrittäjyys), DI ja tekn.lis. (säätö- ja systeemitekniikka)
Opintotaustanani ovat tutkinnot tekniikasta ja liiketaloudesta. Tutkimustyöstä minulla on laaja kokemus ensin Oulun yliopistolta, sitten VTT:ltä ja Centrialta. Opetuksesta minulla on pitkä työhistoria ammattikorkeakoulu- ja yliopistotasolta Suomessa ja jonkin verran opetuskokemusta myös muualla Euroopassa.
Tutkimusyliopettajan työni on jakaantunut n. 2/3 TKI-hankkeisiin ja n. 1/3 opetukseen. TKI-hankkeet ovat pyörineet vahvasti Industry 4.0 -teknologian aiheiden ympärillä kuten kollaboratiivinen robotiikka, simulointi ja digitaaliset kaksoset, teollinen internet, tekoäly sekä virtuaali- ja lisätty todellisuus (VR/AR).
TKI-hanketoiminnassani on sekä kansainvälisiä että kotimaisia hankkeita. Tehtävääni Centrialla liittyy keskeisesti opetuksen ja TKI:n integrointi ja yhteistyö. Tavoitteena on saada TKI-hankkeissa kehitetyt asiat nopeasti opiskelijoille ja alueen yrityksille tietoon ja käyttöön. Taustakonseptina on iteratiivinen kokeilukulttuuri (Try again - Fail again – Fail better), joka on usein myös yrittäjyyden tyypillinen toimintatapa.
Opetuspuolella olemme Centrialla panostaneet onnistuneesti viime vuosina myös monipuolisten digitaalisten menetelmien kehittämiseen AMK-insinöörien monimuotokoulutuksissa.
Osoituksena onnistumisesta Centria on saanut kahtena viime vuonna ykkössijan koko Suomen ammattikorkeakouluista tekniikan alan opiskelijoilta kerätyissä opiskelijapalautteissa.
Industry 4.0 – ja Education 4.0 - konseptien sekä ajanmukaisen yrittäjyyskasvatuksen välillä on luonnollinen ja tiivis yhteys, joka perustuu digitalisaation innovatiiviseen hyödyntämiseen opiskelijan valmiuksia ja motivaatiota tukien.
Euroopan komission pari vuotta sitten lanseeraamassa, uuden ohjelmakauden perustana käytettävässä Industry 5.0 -konseptissa kolme keskeistä asiaa ovat ihmiskeskisyys, kestävä kehitys ja resilienssi. Teknologioina ovat pääosin Industry 4.0 -konseptista tutut teknologiat, joista tekoälyn painoarvo nousee jatkossa. Se ei tule koulutuksessa eikä yrittäjäkasvatuksessa korvaamaan ihmiskeskeistä oppimista tai opetusta, vaan se tulee jatkossa entistä merkittävämmäksi työkaluksi oppimisprosesseihin esimerkiksi monipuolisten oppimistehtävien ja arviointiratkaisujen mahdollistajana. Tulevaisuudessa myös virtuaalisen ja fyysisen tilan integroituminen (metaversumi) tulee muokkaamaan oppimisprosesseja merkittävästi.
Motto: Solekko tehä!