Alustava ohjelma

Konferenssin tapahtumapaikkana on Centria-ammattikorkeakoulun Ylivieskan kampus, Vierimaantie 7, 84100 Ylivieska

 

Sessioiden ohjelman löydät täältä (huom. sessioaikatauluihin tullut pieniä muutoksia, tarkista lopullinen ohjelma sähköpostistasi): YKTS sessiot ohjelma 

 

Tiistai 27.9.2022  

noin kello 20 – 21 Get Together verkostoitumistilaisuus ajoissa saapuville. Paikka: liikuntapuiston kota, noin 400 metriä Hotelli Käenpesästä. Koivukalliontien alussa on parkkipaikka hyvänä tuntomerkkinä, kota
löytyy parkkipaikan laidalla sijaitsevan huoltorakennuksen vierestä. Kodan vierestä lähtee myös pururata,
johon viitat näyttävät hiihtolatujen lähtöpaikaksi. Kartan löydät yllä olevasta liitteestä sivulta 1. 

 

Keskiviikko 28.9.2022 (Centrian kampus, Vierimaantie 7, 84100 Ylivieska)

9:15 – 10:45 Yrittäjyyskasvatuksen tutkimusseuran vuosikokous (tila C101 ja etä)

11:00 – 12:15 Ilmoittautuminen (aula), lounas (Amica), esittelystandien pystytys  

12:15 – 12.45 Vuoden 2022 yrittäjyyskasvatuspäivien avaus (auditorio)

12:45 – 13:30 Keynote: ”Entrepreneurship Education 4.0 - What and how to teach?” Professor Stefan Trzcielinski, Poznan University of Technology, Poland (auditorio)

13:30 – 14:00 Virkistystauko, tutustuminen esittelystandeihin  

14:00 – 15:30 Sessiot 1: (tutkimukset, käytännön caset, työpajat) (tilat C204, C203, C104 ja C101)

15:30 – 15:45 Kahvitauko, tutustuminen esittelystandeihin

15:45 – 17:15 Sessiot 2: (tutkimukset, käytännön caset, työpajat) (tilat C204, C203 ja C104)

17:15 – 18:15  kävelykierros Ylivieskan keskustassa

18:30 – 21:30 Iltatilaisuus (Amica)

 

Torstai 29.9. 2022 (Centrian kampus, Vierimaantie 7, 84100 Ylivieska)

8:30 – 9:00 aamukahvit, tutustuminen esittelystandeihin

9:00 – 10:30  Sessiot 3 (tutkimukset, käytännön caset, työpajat) (tilat C204, C203 ja C104)

10:30 – 10:50  Kahvitauko, tutustuminen esittelystandeihin

10:50  – 11:50 Ohjelma Auditoriossa

  • konferenssin toisen päivän tervehdyssanat
  • keynote debatti: Ulla Mäntykangas ja Sakari Pieskä
  • Tutkimusseuran ja järjestäjien kiitokset
  • Vuoden 2023 Yrittäjyyskasvatuspäivien esittäytyminen

11:50 lounas ja kotimatkalle

 

Puhujien esittelyt

 

Keynote Speaker

Professor Stefan Trzcielinski (Ph.D., D.Sc.) works as Head of Department of Management Systems in Faculty of Engineering Management at Poznan University of Technology, Poland. 

His expertise areas cover several topics of business and management. He has a long experience in developing strategic management and agile systems in SME’s. 

Entrepreneurship Education 4.0 - What and how to teach?

Why entrepreneurship is a desirable trait? What is role of entrepreneurship education in the era of 4.0?

Many theories might be helpful in this regard: innovation, economic, psychological, opportunity and others….

On the basis of these theories, the subject of entrepreneurship education needs to be discussed. The diversity of these theories entitles us to the thesis that entrepreneurship should be taught in various domain-specific courses.

The subject matter is theoretical and practical and each of these categories requires different didactic forms.

Keynote debatti

Ulla Mäntykangas

Lehtori, Oamk, ammatillinen opettajakorkeakoulu, täydennyskoulutus ja kehittämispalvelut

KtaO, restonomi, tradenomi YAMK, MBA

Yrittäjyyskasvatuksen tutor-opettaja

Keskeisenä asiantuntijatehtävänäni on ammatillisen koulutuksen opetushenkilöstön osaamisen kehittäminen ja kehittämisen johtaminen.

Lisäksi erityisenä kiinnostuksen kohteena osallisuutta ja yrittelijäisyyttä tukeva osaaminen, fasilitoivat työskentelytavat, kehittämisprosessien johtaminen, tulevaisuusosaaminen sekä tiimien ja työyhteisöjen valmennus.

Toimin Pohjois-Pohjanmaan yrittäjyyskasvatuksen kehittämishankkeissa asiantuntija ja kehittämistehtävissä.

Mottona:  ”Ei sitä aamulla aloittaessaan tiedä mihin kaikkeen sitä päivän aikana pystyy”.(suomal.sananlasku)

https://www.linkedin.com/in/ulla-mäntykangas/

Sakari Pieskä

Tutkimusyliopettaja, Centria-ammattikorkeakoulu

FT (yrittäjyys), DI ja tekn.lis. (säätö- ja systeemitekniikka)

Opintotaustanani ovat tutkinnot tekniikasta ja liiketaloudesta. Tutkimustyöstä minulla on laaja kokemus ensin Oulun yliopistolta, sitten VTT:ltä ja Centrialta.  Opetuksesta minulla on pitkä työhistoria ammattikorkeakoulu- ja yliopistotasolta Suomessa ja jonkin verran opetuskokemusta myös muualla Euroopassa.

Tutkimusyliopettajan työni on jakaantunut n. 2/3 TKI-hankkeisiin ja n. 1/3 opetukseen. TKI-hankkeet ovat pyörineet vahvasti Industry 4.0 -teknologian aiheiden ympärillä kuten kollaboratiivinen robotiikka, simulointi ja digitaaliset kaksoset, teollinen internet, tekoäly sekä virtuaali- ja lisätty todellisuus (VR/AR).

TKI-hanketoiminnassani on sekä kansainvälisiä että kotimaisia hankkeita. Tehtävääni Centrialla liittyy keskeisesti opetuksen ja TKI:n integrointi ja yhteistyö. Tavoitteena on saada TKI-hankkeissa kehitetyt asiat nopeasti opiskelijoille ja alueen yrityksille tietoon ja käyttöön. Taustakonseptina on iteratiivinen kokeilukulttuuri (Try again - Fail again – Fail better), joka on usein myös yrittäjyyden tyypillinen toimintatapa.

Opetuspuolella olemme Centrialla panostaneet onnistuneesti viime vuosina myös monipuolisten digitaalisten menetelmien kehittämiseen AMK-insinöörien monimuotokoulutuksissa.

Osoituksena onnistumisesta Centria on saanut kahtena viime vuonna ykkössijan koko Suomen ammattikorkeakouluista tekniikan alan opiskelijoilta kerätyissä opiskelijapalautteissa.

Industry 4.0 – ja Education 4.0 - konseptien sekä ajanmukaisen yrittäjyyskasvatuksen välillä on luonnollinen ja tiivis yhteys, joka perustuu digitalisaation innovatiiviseen hyödyntämiseen opiskelijan valmiuksia ja motivaatiota tukien.

Euroopan komission pari vuotta sitten lanseeraamassa, uuden ohjelmakauden perustana käytettävässä Industry 5.0 -konseptissa kolme keskeistä asiaa ovat ihmiskeskisyys, kestävä kehitys ja resilienssi. Teknologioina ovat pääosin Industry 4.0 -konseptista tutut teknologiat, joista tekoälyn painoarvo nousee jatkossa. Se ei tule koulutuksessa eikä yrittäjäkasvatuksessa korvaamaan ihmiskeskeistä oppimista tai opetusta, vaan se tulee jatkossa entistä merkittävämmäksi työkaluksi oppimisprosesseihin esimerkiksi monipuolisten oppimistehtävien ja arviointiratkaisujen mahdollistajana. Tulevaisuudessa myös virtuaalisen ja fyysisen tilan integroituminen (metaversumi) tulee muokkaamaan oppimisprosesseja merkittävästi.

Motto:  Solekko tehä!

linkedin.com/in/sakari-pieskä-a81b2112