Työkaluja opetukseen
Tänne on koottu toimivia yrittäjyyskasvatuksen käytänteitä, joita voi hyödyntää omassa opetuksessa. Valitse valikosta koulutusaste ja teema, niin löydät eri tilanteisiin sopivat mallit.
Psst. Jaa kokemuksia - jätä oma toimiva käytänne yhteyshenkilölle!
-
Bisnestä keittiön... Bisnestä keittiönpöydältä: Lemmikki Enkelit - Sanna Fältin yrittäjyystarina
Sanna Fält ryhtyi pieneläintuhkaamoyrittäjäksi Milla-koiransa kuoleman myötä. Yrittäjyyttä hän oli miettinyt jo aiemminkin, mutta yrittäjyysopinnot antoivat lisävarmuutta unelman toteuttamiseen. Nyt hänellä on pieneläintuhkaamo Lemmikki Enkelit. Tänä keväänä valmistuivat videolla näkyvät yrityksen asiakastilat, jotka Sanna on itse suunnitellut.
-
Bisnestä keittiön... Bisnestä keittiönpöydältä: Jelppi NY:n yrittäjyystarina
Bisnestä keittiönpöydältä -hanke haastatteli neljää lukiolaista, jotka ovat perustaneet harjoitusyrityksen nimeltään Jelppi NY. Katso, millainen yritys Jelppi NY on ja mikä on ollut parasta harjoitusyrityksen pyörittämisessä.
-
Bisnestä keittiön... Bisnestä keittiönpöydältä: Pelivloggaaja Reetta Järvenpään yrittäjyystarina
Let’s play -videoita tekevä Reetta Järvenpää teki harrastuksestaan työtä. Pelivloggaus ei vielä tuo leipää pöytään, mutta Reetta tekee videoita ammattimaisesti. Apuna on myös hänen suurin faninsa Nakki-kissa.
-
Parturiyrittäjä M... Parturiyrittäjä Mohanad Alagheaber
Mohanad Alagheaber oli aluksi töissä toisen yrittäjän palveluksessa, mutta hän halusi oman parturiliikkeen. Nyt hänellä on Oulussa kaksi liikettä, joista toinen on parturiliike ja toinen parturi-kampaamo. Videolla Mohanad kertoo, millaista on olla yrittäjä Suomessa. Hän myös antaa neuvoja heille, jotka miettivät, että alkavat yrittäjäksi Suomessa.
-
Bisnestä keittiön... Bisnestä keittiönpöydältä: Peacy Creations NY:n yrittäjyystarina
Bisnestä keittiönpöydältä -hanke haastatteli neljää nuorta yrittäjää, jotka ovat perustaneet harjoitusyrityksen nimeltään Peacy Creations NY. Katso, mistä yrityksessä on kyse ja millaisia vinkkejä nuoret yrittäjät antavat toisille yrittäjyydestä haaveileville.
-
4H-yritys harrast... 4H-yritys harrastuksesta: Jerppu-vaaput & Puuhalinna
Pietari Linna ja Jeremia Lapinoja ovat 15-vuotiaita 4H-yrittäjiä, jotka yrityksissään myyvät itse valmistamiaan vaappuja. Molemmat ovat tehneet harrastuksestaan yrityksen. Katso, miten vaaput valmistuvat ja mitä Pietari ja Jeremia tuumivat yrittäjyydestä.
-
Oma yritys 14-vuo... Oma yritys 14-vuotiaana: Millan Magiat
Millan Magiat on 15-vuotiaan Milla Uusitalon 4H-yritys, joka tarjoaa leivonnaisia arkeen ja juhlaan. Ajatus oman leivontayrityksen perustamisesta syntyi 4H-yhdistyksen yrittäjyyskurssilla. Katso, mikä on Millan bravuurileivonnainen ja millaista leipuriyrittäjän arki on.
-
Circula kiertotal... Circula kiertotalous- ja yrittäjyyspeli
Kiertotalous luo uusia, innostavia mahdollisuuksia kestävään tulevaisuuteen. Uudenlaista ajattelua tarvitaan sekä yrityksiltä että asiakkailta. Ajattelu uudistuu ja oppiminen mahdollistuu oman kokemisen, yhdessä tekemisen ja vuorovaikutuksen kautta. Circula on yhdessä tekemistä, ideointia ja oppimista. Peli on suunnattu ammatilliselle toiselle asteelle ja lukioille, ja aineistoa voi soveltaa peruskoulun yhdeksäsluokkalaisille ja ammattikorkeakouluopiskelijoille.
Circula-pelin lähtökohtia ovat pelaajien omat voimavarat – taidot ja persoonallisuus – sekä ylijäämäresurssit, jotka voivat olla materiaaleja, tavaraa tai tiloja. Pelissä muodostetaan yritystiimit, joiden tavoitteena on kehittää omien voimavarojensa ja saatavilla olevien resurssien pohjalta kannattavaa liiketoimintaa. Yrityksen tulisi käyttää luonnonvaroja kekseliäästi ja kestävästi ja samalla auttaa ratkaisemaan sosiaalisia ja/tai ympäristöongelmia. Jokainen tiimi kehittää omaa yritystään, mutta pelin yllätykset ohjaavat tiimit tekemään myös yhteistyötä muiden yritysten kanssa.
Ota peli käyttöön
Peli on tällä hetkellä saatavilla suomeksi ja opettajat voivat ottaa sen käyttöön helposti tulostamalla materiaalit verkosta osoitteessa www.kadenjalki.fi/circula/materiaali.
Seuraa Circulaa myös Facebookissa ja saa uusimmat päivitykset.
Pelikoulutus opettajille
Opi hyödyntämään kiertotalouspeliä! SYKLI ja Nuori Yrittäjyys ry järjestävät syksyllä 2018 työpajoja, joissa opettajat saavat sisäänajon kiertotalouspeliin. Maksuton koulutus on suunnattu etenkin ammatillisten oppilaitosten opettajille, mutta se soveltuu myös muiden koulutusasteiden lehtoreille. Tutustu ja ilmoittaudu Nuori Yrittäjyys ry:n koulutuskalenterissa.
Turku 2.10.2018 Ι Helsinki 10.10.2018 Ι Oulu 14.11.2018 Ι Tampere 1.2.2019
Ilmoittaudu mukaan koulutuksiin täällä.
Mistä kiertotaloudessa on kyse?
Kiertotalous ei ole erillinen talouden osa-alue, vaan sitä voi löytyä aivan perinteisistä yrityksistä. Kiertotalous sisältää vanhoja, tuttuja ja järkeviä toimintamalleja, kuten energian ja materiaalien säästöä, korjaamista ja kierrätystä. Toisaalta kiertotalous merkitsee uusia ajattelu- ja toimintamalleja, kuten jakamisalustoja, palvelullistamista ja modulaarista eli itsenäisistä yksiköistä koostuvaa tuotesuunnittelua. Teknologian kehittyminen ja digitalisaatio mahdollistavat kiertotaloutta monin tavoin. Vastuullinen, resurssiviisas ja luonnonvaroja säästävä toiminta on yritykselle kilpailuetu ja lähitulevaisuudessa jopa elinehto.
Kiertotalous voi tarjota lähivuosina ja -vuosikymmeninä runsaasti uusia työpaikkoja. Onkin tärkeää, että yrittäjät ja yritystoimintaa harkitsevat ymmärtävät kiertotalouden mahdollisuudet. Toisaalta kuluttajat luovat kysynnän kiertotalouden palveluille ja tuotteille
Tekijät
Circula on tuotettu Suomen itsenäisyyden rahasto Sitran rahoituksella ja julkaistu maksuttomasti opetuskäyttöön. Circula-pelin on kehittänyt Suomen ympäristöopisto SYKLI yhteistyössä Nuori Yrittäjyys ry:n, Savon koulutuskuntayhtymä Sakkyn ja Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnian kanssa.
-
Zaldo Zaldo
Zaldo on osoitteessa zaldo.fi toimiva, nuorille suunnattu, kaikille avoin ja innostava oppimisympäristö oman talouden hallinnasta. Interaktiivinen sisältö muodostaa kattavan ja innostavan kokonaisuuden oman talouden hallinnan oppimiseen.
Zaldo-palvelu totuttaa koululaiset taloudelliseen ajatteluun. Tiiviit tietopaketit ja helposti samaistuttavat, käytännölliset esimerkit tuovat talouden päälinjat ja keskeisimmät käsitteet käden ulottuville leppoisassa hengessä.
Zaldo on läpi sivuston seikkaileva finanssimörkö, joka seikkailee erilaisissa tehtävissä ja haastaa nuoria pohtimaan oman talouden hallinnan merkitystä elämässään. Oppilaiden käydessä materiaalia läpi oppii Zaldo-mörkö luottamaan heidän taloustaitoihinsa.
Palvelussa on kaksi osiota, 4.–6.-luokille suunnattu Mini-Zaldo sekä 7.–9.-luokkien Zaldo.
Palvelun toteutuksesta ovat vastanneet Finanssiala ry sekä Nuori Yrittäjyys ry yhdessä muiden kumppaneiden kanssa. Zaldo on maksuton palvelu nuorille, opettajille ja oppilaitoksille.
Zaldo-lopputesti
Molempien Zaldojen loppuun on luotu vuosiluokkakohtainen lopputesti, jonka oppilaat voivat suorittaa ja samalla osallistua luokkana kilpailuun . Opettajana voit rekisteröityä mukaan ja luoda helposti luokkakohtaisen koodin, jonka avulla oppilaat pääsevät tekemään testin. Voit hallinnoida sekä tarkistaa lopputestejäsi sekä tarkistaa oppilaiden ja luokan vastauksia.
Kilpailu
Zaldo-kilpailuun osallistutaan luokittain. Luokkakoon on oltava vähintään kymmenen henkilöä. Sekä ylä-, että alakoulun parhaat luokat julkistetaan Zaldon verkkosivuilla.
-
Kesäyrittäjä-kamp... Kesäyrittäjä-kampanja
Kesäyrittäjä on 16-24-vuotiaille oululaisille ja Oulun lähikuntien nuorille suunnattu yrittäjyysohjelma, jossa osallistuja työllistää ohjatusti itse itsensä kesän ajaksi.
Hakea voit mukaan nettisivulitamme löytyvällä lomakkeella, haku avataan helmikuun alussa. Hakiessasi mukaan tarvitset oman liikeidean, sekä motivaation toteuttaa sitä. Hakemuksesi jätettyä järjestämme kanssasi lyhyen haastattelun, joissa lähinnä varmistamme motivaation.
Kesäyrittäjä alkaa huhti- toukokuussa yrittäjyyskoulutuksella, jonka jälkeen omaa liikeideaa aletaan työstämään käytännössä. Ohjelmassa mukana olevalla nuorella on viikottaisten tapaamisten lisäksi 24/7 mahdollisuus saada tukea ongelmiinsa projektinvetäjiltä, sekä laajalta verkostolta yrittäjiä. Hakiessasi mukaan tarvitset vain oman liikeidean, hyvän motivaation ja valmiuden heittäytyä!
Nuorten on mahdollista saada toimintansa tueksi Oulun kaupungin myöntämä kesäyrittäjätuki, joka vastaa arvoltaan kesätyöseteliä.
Tehtävänämme on auttaa aktiivisia Oulun alueen nuoria työllistämään itsensä kesän ajaksi yrittäjyyden muodossa ja toimia helposti lähestyttävänä tukiverkostona nuorille jotka tahtovat kesän ajan kokeilla siipiään yrittäjänä. Tarjoamme nuorille työkalut, sparrauksen ja vahvan verkoston, sekä tarvittavan avun heidän liiketoimintansa tueksi koko kesän ajaksi.
Kampanja toteutetaan yhteistyössä Oulu Entrepreneurship Societyn, Oulun kaupungin ja Iin Micropoliksen kanssa.
-
NY 24h -leiri NY 24h -leiri
NY 24h -leiri on vuorokauden kestävä kokonaisuus, jonka aikana nuoret perustavat oman ideansa pohjalta kuvitteellisen yrityksen. NY 24h -leiri on suunnattu ammatilliselle toiselle asteelle ja lukiolaisille.
Yrittäjyyden taitoja ja innovatiivista yhdessäoloa vuorokauden teholeirillä!
NY 24h -leiri on vuorokauden kestävä kokonaisuus, jonka aikana osallistujat perustavat oman ideansa pohjalta kuvitteellisen yrityksen. Leirin aikana osallistujat oppivat learning by doing -periaatteen avulla yrittäjyyttä oman idean toimiessa opetuksen tarinana.
NY 24h -leiri on suunnattu ammatilliselle toiselle asteelle ja lukiolaisille. Leiri toimii erinomaisena aloituksena NY Vuosi yrittäjänä -ohjelmalle, jossa opiskelijat perustavat oikealla rahalla toimivan harjoitusyrityksen.
Mitä leirillä tapahtuu?
Leiri rakentuu rastitehtävistä, yhteisluennoista ja tietoiskuista. Leirillä luodaan liikeidea, jota kehitetään eteenpäin yhdessä asioista oppien ja ideoita työstäen sekä kehitetään esiintymistaitoja innostavassa ympäristössä.
Leiri toimii parhaimmillaan, kun se toteutetaan nuorilta nuorille -periaatteella. Vastuuopettaja toimii ohjaajana ja nuoret toimivat leirin vetäjinä. Tämä mahdollistaa myös leirin jatkuvuuden, kun edellisen kerran osallistujat voivat seuraavalla kerralla toimia vetäjinä.
Tavoitteet
Leirin tavoitteena on tarjota leiriläiselle esikosketus yrittäjyyteen. Leiri on kokonaisuus, joka tukee leiriläisten vuorovaikutus-, neuvottelu- ja ongelmanratkaisutaitojen harjoittelua. Lisäksi leiri kannustaa toimimaan yhteistyössä tuutoreiden ja työelämän edustajien kanssa.
Leiri perustuu toiminnallisiin, ongelmanratkaisupohjaisiin sekä oppijalähtöisiin menetelmiin.
Leiri auttaa leiriläisiä ymmärtämään, että yrittäjämäistä toimintatapaa, taitoja ja ominaisuuksia tarvitaan kaikessa työssä ja työelämässä.
Valmiit sähköiset materiaalit
NY 24h -leirille on valmis sähköinen materiaali, joka on opettajan käytössä maksutta. Leirin rastit on jaettu liiketoiminta-, tiimitoiminta- ja teknologiarasteihin, jotka sähköisesti saatavilla ohjelman sivuilla rekisteröitymisen jälkeen. Valmiiden rastien lisäksi voitte itse keksiä uusia tehtäviä osallistujille.
NY 24h -leiri haasteella?
NY 24h -leiri on mahdollista tehdä myös siten, että osallistujat ratkaisevat haasteen. Tällöin kehitettävät liikeideat pyrkivät ratkaisemaan kyseisen haasteen. Haasteen voi saada paikallisilta yrittäjiltä, kaupungilta tai kunnalta tai oppilaitokselta.
Yksi mahdollisuus ulkopuoliseen haasteeseen on toteuttaa leiri ns. Microsoft Challengena, jolloin haaste tulee Microsoftilta. Leiriläisille annetaan videohaaste, johon he pureutuvat leirin aikana.
-
NY Minicamp NY Minicamp
NY Minicamp on kuuden tunnin pikamatka yrittäjyyteen, jonka aikana nuoret perustavat oman ideansa pohjalta kuvitteellisen yrityksen. NY Minicamp on suunnattu toisen asteen opiskelijoille. Ohjelma soveltuu esimerkiksi NY Vuosi yrittäjänä -ohjelman aloitukseksi. Minicamp soveltuu myös opettajien koulutukseen yrittäjyydestä.
NY Minicamp on kuuden tunnin kokonaisuus, jonka aikana osallistujat ideoivat ja suunnittelevat yrityksen. Leirin aikana osallistujat oppivat learning by doing -periaatteen avulla yrittäjyyttä oman idean toimiessa työkaluna.
NY Minicamp on suunnattu ammatilliselle toiselle asteelle ja lukiolaisille. Leiri toimii erinomaisena aloituksena NY Vuosi yrittäjänä -ohjelmalle, jossa opiskelijat perustavat oikealla rahalla toimivan harjoitusyrityksen.
Yhden leiripäivän aikana opiskelijat oppivat luovaa ongelmanratkaisua yhteistyössä ja vuorovaikutuksessa toisten opiskelijoiden ja työelämän vapaaehtoisten kanssa.
Tiimin yhteisen liikeidean kiteyttäminen esitykseksi leiripäivän päätteeksi kehittää viestintäosaamista. Tiedonhankintataidot ja teknologinen osaaminen kehittyvät aidossa tilanteessa haetaessa omalle yritysidealle markkinoita, asiakkaita ja tutkitaan kilpailutilannetta.
Mitä leirillä tapahtuu?
Leiri rakentuu rastitehtävistä, yhteisluennoista ja tietoiskuista. Leirillä luodaan liikeidea, jota kehitetään eteenpäin yhdessä asioista oppien ja ideoita työstäen sekä kehitetään esiintymistaitoja innostavassa ympäristössä.
Leiri toimii parhaimmillaan, kun se toteutetaan nuorilta nuorille -periaatteella. Vastuuopettaja toimii ohjaajana ja nuoret toimivat leirin vetäjinä. Tämä mahdollistaa myös leirin jatkuvuuden, kun edellisen kerran osallistujat voivat seuraavalla kerralla toimia vetäjinä.
Tavoitteet
Leirin tavoitteena on tarjota leiriläiselle esikosketus yrittäjyyteen. Leiri on kokonaisuus, joka tukee leiriläisten vuorovaikutus-, neuvottelu- ja ongelmanratkaisutaitojen harjoittelua. Lisäksi leiri kannustaa toimimaan yhteistyössä tuutoreiden ja työelämän edustajien kanssa.
Leiri perustuu toiminnallisiin, ongelmanratkaisupohjaisiin sekä oppijalähtöisiin menetelmiin. Leiri auttaa leiriläisiä ymmärtämään, että yrittäjämäistä toimintatapaa, taitoja ja ominaisuuksia tarvitaan kaikessa työssä ja työelämässä.
Valmiit sähköiset materiaalit
NY Minicampille on valmis sähköinen materiaali, joka on opettajan käytössä maksutta. Leiri on jaettu kymmeneen tehtävään, jotka kehittävät ideasta liikeidean. Tehtävät ovat:
- Tehtävä 1 A – Ennakkotehtävä leiriä varten
- Tehtävä 1 B – Mistä Unelmoin?
- Tehtävä 2 – Idean etsintä, mitä markkinoilta puuttuu, mihin uskomme yhdessä?
- Tehtävä 3 – Tiedonhankintaa kilpailijoista, markkinoista ja kysynnästä
- Tehtävät 4-7
- Liikeidean nelikenttä: Ideasta liikeideaksi, mitä myymme, kenelle myymme, miten ja mikä on imagotavoitteemme (pdf)
- Tehtävä 8 – Yrityksen nimen pohdintaa
- Tehtävä 9 – Pitchaus, hissipuhe
- Tehtävä 10 – Muistio ja ppt-diat NY Minicamp -päivästä
-
NY Mitä ihmiset t... NY Mitä ihmiset tekevät?
Tutustutaan lähemmin ympärillä toimivan yhteiskunnan arkeen. Ohjelma kannustaa lapsia tutustumaan niin oman lähiympäristön toimintaan, eri ammatteihin, päätöksentekoon kuin talouden kiertokulkuun. Ohjelman aikana lapsia rohkaistaan toimimaan yhteistyössä muiden oppilaiden sekä koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa.
Ohjelma on oppimiskokonaisuus vuosiluokille 4-6. Ohjelma soveltuu mainiosti mm. yhteiskuntaopin, matematiikan sekä kuvaamataidon oppitunneille. Ohjelman kuuden teeman kesto on 1-2 oppituntia/teema.
Ohjelman teemojen tueksi löytyy verkkoharjoituksia, joiden toteuttaminen ei vaadi oppilailta kirjautumista. Lisäksi hienon päätöksen ohjelmalla antaa lopputesti, joka kannustaa oppilaita reflektoimaan oppimaansa.
-
Pikkuyrittäjät-oh... Pikkuyrittäjät-ohjelma
Pikkuyrittäjät-ohjelma on alakouluille suunnattu 18 tunnin maksuton opinto-ohjelma, jossa lapset tutustuvat yrittäjyyteen ja perustavat 2-4 hengen ryhmissä oman Pikkuyrityksensä.
Ohjelma on 18 tunnin maksuton kokonaisuus, joka koostuu 9 teemasta. Kunkin teeman käsittely kestää 1-2 oppituntia. Ohjelma huipentuu myyntitapahtumaan ja tilinpäätösjuhlaan.
Pikkuyrittäjät -ohjelman avulla lapset tutustuvat tekemällä oppien työelämätaitoihin, taloudenhallintaan ja yrittäjämäiseen asenteeseen. Ohjelman perustana on omiin vahvuuksiin tutustuminen, omien ideoiden kehitteleminen ja tuotteistaminen. Ohjelman aikana lapsia rohkaistaan toiminaan yhteistyössä muiden oppilaiden ja koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa.
Opettajalle:
- valmis oppimateriaalipaketti yrittäjyys- ja työelämätaitojen toteuttamiseen
- tukea ja koulutusta ohjelman toteuttamiseen
- uusia yhteistyöverkostoja koulun ja työelämän välille
Mitä saat kun tilaat Pikkuyrittäjät-ohjelman?
- Opettajan oppaan (Katso oppaan esittelysivut)
- Pikkuyrittäjän käsikirjat oppilaille
- Todistukset oppilaille osallistumisesta
- Pikkuyrittäjät-mobiilipelin
- Verkkomateriaalit
-
NY Start Up -ohje... NY Start Up -ohjelma
NY Start Up -ohjelma on suunnattu korkeakouluopiskelijoille. Opinto-ohjelmassa perustetaan lukuvuoden tai lukukauden ajaksi oikealla rahalla toimiva NY-yritys. Ohjelman aikana NY-yrittäjät (opiskelijat) käyvät läpi yrityksen kaikki vaiheet perustamisesta yrityksen lopettamiseen.
Ohjelman ja NY-yrityksen tarkoituksena on työelämätaitojen, yrittäjämäisen asenteen ja aktiivisen toimintatavan oppiminen jo opiskeluaikana. NY-yritys toimii oppimisen välineenä, joka tuo motivaatiota ja hyvän harjoitusalustan erilaisten taitojen oppimiselle.
Ohjelman tukena toimii nystartup.fi -portaali, joka sisältää ohjelman sähköisen oppimateriaalin ja paljon lisämateriaalia.
Lukuvuoden aikana opitaan innovointia, tiimityötä ja yrittäjätaitoja tekemällä oppien. Nuori Yrittäjyys ry tarjoaa korkeakouluille oppimisalustan, opiskelijoiden ja opettajien tukimateriaalit sekä erilaisia kilpailuja ja tapahtumia.
-
Kalenteri Kalenteri
Oppilaat toteuttavat luokan kanssa kalenterin, jonka he yhdessä suunnittelevat. Oppilaat voivat maalata, piirtää tai valokuvata kalenterissa olevat kuvat kunkin kuukauden kohdalle. Luokan kesken äänestetään, mitkä oppilaiden tekemistä kuvista valitaan lopulliseen kalenteriin.
Oppilaat kilpailuttavat kalenterin painamisen, hankkivat mahdollisia sponsoreita, laskevat katteen ja hinnoittelevat kalenterin. Oppilaat myös markkinoivat kalenteria haluamallaan tavalla ja myyvät kalenterit luokan valitsemalla tavalla.
Projekti on tarkoitettu 7.-luokkalaisille ja se toteutetaan koko luokan kesken. Luokka voi käyttää kalenterien myynnistä saadut voitot esmerkiksi luokkaretkeen.
Projektissa yhdistyy äidinkieli, kuvataide, matematiikka ja yhteiskuntaoppi.
-
8-luokkalaisten v... 8-luokkalaisten vuorovaikutus- ja kielitaitojen kehittäminen yrittäjyysprojektin avulla
Mitä tehdään?
Ohjeistetaan oppilaita itsenäiseen ja luovaan tiimityöskentelyyn vuorovaikutus- ja kielitaitojen pohjalta yrittäjäkasvatuksen näkökulmasta.
Miten?
Voidaan toteuttaa usean luokan yhteisenä suurena projektina, tai luokan sisäisenä pienryhmätyönä. Jaetaan oppilaat ryhmiin, joissa suunnitellaan kohdekielellä pidettävä nuorisotapahtuma (pelitapahtuma, elokuvanäytös, taidenäyttely, bändi-ilta, kahvilaprojekti, tiedekilpailu, teatteri jne.)
Kuka?
Opetukseen osallistuu vieraan kielen/kielten opettajien lisäksi muiden aineiden opettajia sen mukaan, millaisia projekteja oppilaat keksivät. Esimerkiksi musiikkitapahtuman suunnitteleva ryhmä voi haastatella koulun musiikinopettajaa esimerkiksi soitinten vuokrasta, tai tiedekilpailun suunnittelijat voivat pyytää apua matemaattisten ja luonnontieteellisten aineiden
opettajilta. Mahdollisuudet yhteisopettajuudelle luodaan oppilaslähtöisesti.
Miksi?
Eri kielten sanaston ja kommunikointikykyjen kehittämisen lisäksi näin suuri projekti opettaa oppilaille luovuutta, ongelmanratkaisukykyjä, vuorovaikutustaitoja, tiimityöskentelytaitoja, sekä organisointikykyjä.
-
Lukion yrittäjyys... Lukion yrittäjyysaktiviteetti, englanti
Kurssilla syvennetään käsitystä kielitaidosta työelämätaitona ja sosiaalisena pääomana. Tutustutaan tekstilajeihin, joita opiskelijat kohtaavat mahdollisissa jatko-opinnoissa tai työelämässä. Pohditaan jatko-opinto- tai urasuunnitelmia ja työntekoa myös kansainvälisessä kontekstissa. Käsitellään talousasioita, jotka liittyvät itsenäistyvän, työelämään astuvan nuoren elämänpiiriin, sekä laajempia talouden ilmiöitä.
-
Design & mark... Design & marketing
Projektin aikana jokainen oppilas ideoi ja suunnittelee oman tuotteensa, jota ei vielä ole olemassa. Tuote voi olla täysin uudenlainen tai vanhan jo olemassa olevan asian paranneltu malli. Tuotteesta valmistetaan pienoismalli käyttäen muovailuvahaa ja askartelutarvikkeita. Jokaisen oppilaan valmiit tuotokset arvioidaan ryhmissä ja ryhmät pyrkivät tarjoamaan kehitysideoita ryhmänsä jäsenten tuotteille sekä jatkokehittämään niitä. Valmiille tuotteille asetetaan hinta ja luodaan internet-sivut sekä mainos.
Työn aikana oppilaille tarjotaan tilaisuus harjoittaa ja hyödyntää ideointi- ja suunnittelutaitojaan yksin sekä ryhmän jäsenenä. Lisäksi tarkastellaan ja arvioidaan tuotteen hinnan muodostumista sekä pohditaan internetin ja mainonnan mahdollisuuksia.
-
Pukeutuminen Pukeutuminen
Oppilaiden tavoitteena on ideoida, suunnitella ja toteuttaa jokin tuote, joka saa vanhan asun tai vaatekappaleen näyttämään uudelta. Tuotteen ympärille luodaan myös markkinointisuunnitelma, jossa pohditaan muun muassa seuraavaa:
- Kenelle tuote on suunnattu?
- Miten markkinoit tuotettasi?
- Missä myyt tuotetta?
- Miten saada 50 kappaleen myyntierä tuottamaan voittoa?
-
Lasten Slush Lasten Slush
Oppilaat ratkaisevat jonkin käytännön ongelman neljän hengen tiimeissä. Ratkaisu voi olla sovellus, esine, laite tai toimintamalli. Lopuksi ratkaisut esitellään yhteisessä, oppilaiden järjestämässä tilaisuudessa toisille. Lopuksi äänestetään parhaista ideoista ja ratkaisuista.
-
Uusia keksintöjä... Uusia keksintöjä
Opetuskokonaisuus muodostuu kolmesta osa-alueesta. Oppilaat johdatellaan opetuksen aiheeseen Uusi ja parempi -leikin avulla. Harjoituksessa käytetään oppilaiden arjesta tuttuja esineitä: koulureppu, kännykkä, lyijykynä, kenkä jne. Oppilaiden tehtävänä on keksiä olemassa oleville esineille uusia käyttötarkoituksia ja parannusehdotuksia, jotta esine olisi entistä parempi. Tehtävä toteutetaan pareittain ja lopuksi kokoonnutaan yhdessä piiriin, jolloin jokainen pari esittelee vuorollaan omat keksintönsä.
Uusi ja parempi -leikin jälkeen tutustutaan mainokseen tekstilajina. Opettaja jakaa oppilaille sanoma- ja aikakauslehtiä ja pyytää oppilaita etsimään lehdistä mainoksia. Löydettyjen mainosten avulla pohditaan yhdessä mainoksen tehtävää sekä hyvän mainoksen keinoja.
Kolmannessa tehtävässä oppilaat keksivät uusia keksintöjä. Opettaja on etukäteen ottanut esille läjän erilaisia pikkuesineitä, romuja, luonnonmateriaaleja yms., joista oppilaat lähtevät suunnittelemaan ja toteuttamaan uusia keksintöjä. Esillä olevia esineitä saa purkaa ja kasata uudestaan. Ennen suunnittelun aloittamista opettaja jakaa jokaiselle ryhmälle oman kohderyhmän, jolle keksintö tulee suunnitella. Suunnitellessaan uusia keksintöjä oppilaat kirjaavat ylös, kenelle keksintö on tarkoitettu ja mihin sitä voisi käyttää. Lopuksi keksinnölle suunnitellaan ja askarrellaan mainos.
Kun keksinnöt ja mainokset ovat valmiita, jokainen ryhmä pitää ns. myyntipuheen omasta keksinnöstään muulle luokalle. Tämän jälkeen keskustellaan yhdessä, mistä kukin ryhmä sai idean keksintöönsä ja onko keksintö oikeasti hyödyllinen. Samalla opettaja voi huomauttaa oppilaita siitä, miten kuluttajia houkutellaan mainonnan avulla ostamaan turhiakin tavaroita.
-
Minä kuluttajana Minä kuluttajana
Tämä yrittäjyyskasvatuksen opetuskokonaisuus on suunniteltu 4. vuosiluokan oppilaille, mutta se on sovellettavissa myös muille luokka-asteille sopivaksi. Opetuskokonaisuuden perustana on ilmiöpohjaisuus, jossa oppilas tarkastelee itseään kuluttajana. Perusopetuksen opetussuunniteman perusteiden (2014) laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden lisäksi opetuskokonaisuuteen on integroitu äidinkielen, ympäristöopin, yhteiskuntaopin sekä kuvaamataidon oppisisältöjä.
-
Kotimaista yrittä... Kotimaista yrittäjyyttä alakoululaisille, opetuskokonaisuus viitosille
Miksi kannattaa suosia kotimaisia tuotteita? Mitkä ovat minun vastuitani kuluttajana?
Mitä vahvuuksia minulla on ja kuinka voin hyödyntää niitä tulevaisuudessa?
Opetuskokonaisuuden suunnittelussa on huomioitu Pohjois-Pohjanmaan yrittäjyyskasvatus -strategian tavoitteet, joita ovat oppilaiden yrittäjyys- ja työelämätaitojen vahvistaminen, yrittävän kulttuurin rakentaminen sekä yrittäjyyden oppimisympäristöjen kehittäminen (Heinistö & Eskola 2016). Opetuskokonaisuus koostuu kolmesta osakokonaisuudesta, joiden aiheina ovat kotimaiset tuotteet ja mainonta, paikallinen yrittäminen sekä yksilön omien vahvuuksien tunnistaminen.
-
Mainosvideo Mainosvideo
Tulevaisuuden työelämätaidot ja teknologiakasvatus
Tehtävä edellyttää, että oppilaiden kanssa on käyty läpi teoriapohjaa mainoksista ja mainonnasta. Oppilaiden tulee tietää ennen oppituntia, millaisia mainokset ovat televisiossa, netissä tai sanomalehdessä ja mikä niiden tarkoitus on. Kaikki tehtävässä käytettävät tuotteet ovat futuristisia keksintöjä ja moderneja ideoita. Esimerkkituotteet ovat oikeasta maailmasta.
Mainonta liittyy vahvasti yrityselämään, joten läpi projektin oppilaat harjoittelevat työelämätaitoja. Myös itseään pitää osata tulevaisuuden kilpailuhenkisessä maailmassa niin sanotusti mainostaa, vähintäänkin CV:n tai työhaastattelun merkeissä. Näin ollen projektin aikana harjoiteltavat työelämätaidot eivät rajoitu vain yritysmaailmaan, vaan ovat läsnä jokaisen oppilaan tulevaisuudessa.
-
Käsityötuotteen m... Käsityötuotteen matka markkinoille
Yritysvierailun jälkeen oppilaat suunnittelevat parin kanssa omaa tuotetta. Suunnittelussa otetaan huomioon tuotteen käyttäjäryhmä, käyttötarkoitus ja visuaalisuus. Molemmat pareista valmistavat omat tuotteet hyödyntäen sekä teknisen työn että tekstiilityön tekniikoita. Tuotteen valmistumisen jälkeen oppilaat laskevat matematiikan tunnilla työn materiaalikulut ja käytetyt työtunnit, joiden perusteella tuotteelle pohditaan sopivaa hintaa. Oppilaat suunnittelevat ja valmistavat tuotteestaan mainosvideon kuvaamataidon ja äidinkielen tunneilla. Videon tarkoituksena on saada houkuteltua tuotteen kohderyhmäksi valikoitunut joukko ostamaan tuotetta. Ennen mainosvideon kuvausta oppilaat käsikirjoittavat sen. Projektin lopuksi luokassa järjestetään leikkimieliset innovaatio markkinat, joissa jokainen pari esittelee omia tuotteitaan.
-
Oman tuotteen keh... Oman tuotteen kehittelymalli
Opetuskokonaisuuden tarkoituksena on, että oppilas tutustuu tuotekehittelyyn, sekä sen markkinointiin ja myyntiin. Ideana on, että oppilaat itse, tai pareittain, kehittelevät jonkin tuotteen, selvittävät olisiko tuotteelle markkinarakoa, tekevät mainoksen sekä lopuksi pitävät koko luokalle myyntipuheen, jolla he yrittävät saada tuotteen myytyä.
Opintokokonaisuus on ajateltu 5.-6.-luokkalaisille, mutta sitä voidaan soveltaa myös muille luokka-asteille.
-
Luokkaretki proje... Luokkaretki projekti
Retken ei tarvitse olla luokkaretki, mutta jokin vierailu, jossa tulee ottaa huomioon selkeitä käytännön asioita.
Tavoitteena luoda projekti, jossa lapset saavat ihan oikeasti tehdä oikeita asioita. Oppilaiden tarkoitus järjestää opettajan avustuksella ja osatavoittein pilkottuna luokkaretki/retki mahdollisimman paljon oppilaiden suunnitelman mukaisesti.
Luokkaretkikohdetta pohdittaessa voidaan ottaa myös suuntaviivaksi jokin teema. Esimerkiksi kohteiden valinnassa tulee ottaa huomioon ympäristöseikat tai suosia paikallista tarjontaa.
-
Kirpputori - esim... Kirpputori - esimerkki peruskouluun
Oppilaat järjestävät kirpputorin, jossa myyvät omia vanhoja tavaroitaan, vaatteitaan, valmistettuja tuotteitaan tai leivonnaisiaan. Tämä esimerkki on suunnattu 5-luokkalaisille, mutta tapahtuman voi toteuttaa myös muilla luokka-asteilla.
Kirpputori-projektissa toteutuu hyvin kestävän kehityksen mukainen arvomaailma ja toiminta. Samalla opitaan yhteistyötaitoja, yrittäjämäistä aloitteellista toimintaa ja perusasioita yritystoiminnan kannattavuudesta, myynnistä ja markkinoinnista. Matematiikassa hintojen laskemisen kertaaminen ja harjoittelu kannattaa ajoittaa tapahtuman valmistelujen yhteyteen. Projektin yhteydssä tutustutaan myös mainoksiin ja mainosteksteihin sekä kehitetään kuvallista ilmaisua.
-
Menikö pipariksi?... Menikö pipariksi? Materiaalin testausta peruskoulussa
Peruskoulun 5-6 luokkalaiset vierailevat paikallisessa teknologia-alan testausyrityksessä, jonka jälkeen he suunnittelevat ryhmissä piparin vapaan pudotuksen testausmenetelmän ja suorittavat testauksen. Testaus vastaa kysymykseen: Miltä korkeudelta pudotessaan pipari hajoaa? Oppilaat laativat tuloksista testausraportin, vertailevat tuloksia toisten ryhmien tuloksiin ja pohtivat tuloksiin vaikuttavia tekijöitä.
Oppilaat pääsevät tutustumaan paikalliseen työelämään ja siellä suoritettaviin tehtäviin. Suorittaessaan projektin tehtäviä oppilaiden oma-aloitteisuus, luovuus ja ongelman ratkaisutaidot kehittyvät. Ryhmätyöskentelyssä harjaantuu yhteistyötaidot ja toisten huomioon ottaminen. Projektissa opitaan samalla myös ympäristöopin fyysikan alueen oppisisältöjä konkreettisen toiminnan yhteydessä. Oppilaat oivaltavat myös opittavien asioiden yhteyden ja merkityksen työelämään. Tieto- ja viestintätekniikan taidot kehittyvät luonnollisena osana projektin kulkua.
-
"Yritä huvik... "Yritä huvikses"
Aineiston tarkoituksena on kannustaa nuoria pohtimaan yrittäjyyttä yhtenä varteenotettavana vaihtoehtona työllistää itsensä tulevaisuudessa. Tarkoitus on myös tuoda esiin asioita, joita opettajat voivat käyttää kannustimina ja motivaation lisäämisen lähteinä yrittäjyyskasvatuksen oppitunneilla.
-
Kalske -Sisäinen... Kalske -Sisäinen yrittäjyys
Materiaali on suunniteltu käytettäväksi toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa. Sisäinen yrittäjyys -osiossa pyritään herättämään opiskelijan ajatuksia oman opiskeluaikaisen elämän hallinnasta ja lisäämään ymmärrystä yhteiskunnan panoksesta koulutuksen rahoittajana. Tärkeitä aihealueita ovat myös oman talouden ja raha-asioiden hallinta. Johdatus ulkoiseen yrittäjyyteen -osio pyrkii johdattamaan oppilasta taloudellisen yrittämisen eli oikean bisneksen maailmaan lyhyillä harjoituksilla.
-
Oulun yrittäjyysk... Oulun yrittäjyyskasvatuksen polku
Yrittäjyyskasvatuksen polku osana Oulun opetussuunnitelman tukimateriaaleja ohjaa eri oppiaineita yhdistävään toimintaan. Yrittäjyyskasvatuksen polusta opettajille löytyy malleja, työkaluja ja käytänteitä, joiden avulla opettaja voi linkittää yrittäjyyskasvatusta ja työelämäyhteistyötä opetukseen.
-
Yrittäisit edes Yrittäisit edes
Eteesi avautuva yrittäjyyskasvatusjulkaisu on Kajaanin opettajankoulutusyksikön opiskelijoiden kurssityönä
tekemä ja ensisijaisesti luokanopettajille suunnattu materiaalipankki. Julkaisun perimmäisenä tarkoituksena
on tuoda perusopetuksen alaluokille valmiita pedagogisia malleja, joiden avulla oppilaille voidaan opettaa
opetussuunnitelman oppisisältöjä heidän oman kriittisen ajattelunsa kautta.1. TUOTESUUNNITTELUA OPPITUNNEILLE
2. KESTÄVÄÄ KEHITYSTÄ
3. KOHTI LIIKUNNALLSTA ELÄMÄNTAPAA
4. LUONNOLLISESTI ILMIÖMÄISTÄ
5. MEDIAN PYÖRTEISSÄ
6. ARJESTA MATEMATIIKKAA
7. TYÖELÄMÄN YRITTÄJYYTTÄ ALAKOULULAISILLE
8. VIERAILUISTA VIRIKKEITÄ
-
NY Oma talous -oh... NY Oma talous -ohjelma
NY Oma talous -ohjelma kannustaa nuoria pohtimaan omia mielenkiinnonkohteita, työelämän perusvalmiuksia sekä omaa talouden hallintaa. Ohjelman aikana nuoria rohkaistaan toimimaan yhteistyössä myös koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa.
Ohjelma soveltuu mainiosti muun muassa yhteiskuntaopin, äidinkielen sekä matematiikan oppitunneille. Ohjelmaa voidaan käyttää myös soveltaen toisella asteella.
Ohjelman tukee nuorten itsetuntemuksen vahvistumista ja antaa valmiuksia työnhakuun sekä taloudenhallintaan. Ohjelma on kokonaisuus, joka tukee oppimisen iloa ja opittujen taitojen yhdistämistä arjen tilanteisiin. Lisäksi ohjelma kannustaa nuoria työskentelemään yhteistyössä koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa.
Ohjelma perustuu toiminnallisiin, ongelmanratkaisupohjaisiin oppilaslähtöisiin ja vertaisoppimisen menetelmiin. Ohjelma on kahdeksan teeman kokonaisuus. Teemat voi toteuttaa moniammatillisissa tiimeissä yhdistäen eri oppiaineita. Teemoja on mahdollista toteuttaa yhdistäen niitä eri oppiaineisiin.
Ohjelman teemojen tueksi löytyy verkkoharjoituksia, joiden toteuttaminen ei vaadi oppilailta kirjautumista. Esimerkiksi talousaiheisen oppimisympäristön Zaldon sisällöt ovat integroitu teemoihin. Lisäksi hienon päätöksen ohjelmalla antaa lopputesti, joka kannustaa oppilaita reflektoimaan oppimaansa.
-
NY 12h -leiri NY 12h -leiri
NY12h -leiri kannustaa nuoria tutustumaan omiin sekä ryhmän vahvuuksiin, ideoimaan annetun leirihaasteen pohjalta tuotteen tai palvelun ja esittelemään sen muille. Leiri toimii nuorilta nuorille -periaatteella, sillä leirin tuutoreina toimivat toisen asteen opiskelijat.
12h-leiri on 12 tunnin mittainen leiri kuvitteellisen yrityksen perustamiseen. Leiri rakentuu avaus- ja päätöstapahtuman välissä järjestettävistä rastitehtävistä, jotka haastavat aktiivisuuteen ja vievät ideointia eteenpäin.
Leiri soveltuu mainiosti osaksi laajempaa oppimiskokonaisuutta, jonka aikana yhdistetään useita eri oppiaineita.
Leirien toteuttamisen tueksi löytyy valmis materiaalipaketti, joka sisältää muun muassa tiedostuspohjat, leiripassit- ja rastit sekä todistuspohjat.
Leirin kesto on 12 tuntia, ja leirijärjestelyihin on hyvä varata 4-5 tapaamiskertaa.
-
NY Oma juttu -ohj... NY Oma juttu -ohjelma
NY Oma juttu on löytöretki omien vahvuuksien ja yrittäjämäisten taitojen tunnistamiseen.
Ohjelma kannustaa nuoria luovuuteen, kouluviihtyvyyden lisäämiseen sekä oman tulevaisuuden suunnitteluun. Ohjelman aikana nuoria rohkaistaan ratkaisemaan ongelmanratkaisutehtäviä ja haasteita yhdessä toimien.
Ohjelma soveltuu mainiosti muun muassa yhteiskuntaopin, oppilaanohjauksen sekä kuvaamataidon oppitunneille. Ohjelmaa voidaan käyttää myös soveltaen toisella asteella.
Ohjelman teemojen tueksi löytyy verkkoharjoituksia, joiden toteuttaminen ei vaadi oppilailta kirjautumista. Lisäksi hienon päätöksen ohjelmalla antaa sähköinen loppuarviointi, joka kokoaa opitut asiat visuaaliseksi kokonaisuudeksi.
Ohjelman viiden teeman kesto on 1-2 oppituntia/teema.
Ohjelma tukee nuoria omatoimisuuteen kasvamista, kriittistä ajattelua ja oman polun rakentamista. Ohjelma on kokonaisuus, joka tukee oppimisen iloa ja tarjoaa oppijoille mahdollisuuden osoittaa osaamisensa monipuolisesti. Lisäksi ohjelma kannustaa nuoria työskentelemään haasteiden parissa, joihin valmiita vastauksia ei ole.
-
Yrittäjyyskasvatu... Yrittäjyyskasvatuksen alueellinen verkostoyhteistyö
Verkostossa toimii kaikki kouluasteet, opettajankoulutus, elinkeinoelämä, yrittäjäjärjestöt, ym. yrittäjyyttä edistävät hankkeet ja toimijat. Opettajien tähtikerhossa toimii yrittäjyyskasvatuksesta kiinnostuneet opettajat ja kesäyrittäjyystiimissä kesäyrittäjyystoimintaa toteuttavat tahot.
-
Omien vahvuuksien... Omien vahvuuksien löytäminen
Ryhmällä on yhteinen Facebook -ryhmä, jossa kurssin alkuvaiheessa aletaan keskustella omista toiveista, unelmista ja omista vahvuuksista. Omista taidoista on vaikea keskustella – joten: ANNETAAN KAVEREILLE MYÖS MAHDOLLISUUS VASIKOINTIIN! MISSÄ KAVERI ON MIELESTÄSI HYVÄ?
-
Kalustesuunnittel... Kalustesuunnitteluprojekti
Yhteinen opintojakso projektimuotoisesti mukana insinööriopiskelijoita ja sisustusalan artesaaniopiskelijoita. Tehtäväksi annetaan kalusteen suunnittelu: ideointi, design, proton valmistaminen, markkinointisuunnitelma. Eli ideasta tuotteeksi tuotekehittelyprojekti.
-
Oppilaitos-yrittä... Oppilaitos-yrittäjät – yhteistyötä kokonaisvaltaisesti
Yrittäjien ja oppilaiden yhdessä tekemistä. Yrittäjien käynnit oppilaitoksissa + oppiaineissa, yrityksiltä ryhmäprojekteja oppilaitoksille, yrittäjäraati jolle oppilaat voivat esitellä töitään, yhteistyö tapahtumajärjestelyissä, työharjoittelujaksot.
-
Pienoisyhteiskunt... Pienoisyhteiskunta
Kaikki opiskelijat on jaettu ”lautakuntiin”, jokaisella lautakunnalla on oma tehtävä.Presidentti johtaa oppilaskunnan toimintaa yhdessä puheenjohtajista kootun ”opistoneuvoston” kanssa. Pienoisyhteiskunta integroituu kaikkiin oppiaineisiin ja koko koulun toimintaan.
-
Tapahtuman järjes... Tapahtuman järjestäminen yhdessä yrittäjän kanssa
Olemme ideoineet oppilaiden kanssa yrittäjälle erilaisia vaihtoehtoja tapahtumaksi. Yrittäjä on valinnut niistä toteutettavaksi yhden ja nyt aloitamme projektin yhdessä joulukuun alussa. Varsinainen tapahtuma tullaan toteuttamaan helmikuussa 2016.
-
Oppiainerajat yli... Oppiainerajat ylittävä yrittäjyyskasvatus ammatillisessa opetuksessa (muutospedagogiikka)
Opiskelijoiden tehtävä on avata kirjallisen materiaalin ja omien kokemusten perusteella tutkimusprosessi, jossa tavoitteena on muuttaa oppimisympäristön arkipäivää toiminnalliseksi ja haastavaksi, innoittavaksi oppimiskokemuksesi. Opintojaksolla rikotaan oppiainerajoja, yhdistetään tietoa ja prosessoidaan asioita yksilön lähtökohdista. Tavoitteena on mielekkään oppimisen ja oman tulevaisuuspolun rakentaminen.
-
Yrittäjyyskasvatu... Yrittäjyyskasvatus perusopinnoissa
Jokainen opettajaopiskelija perehtyy aiheeseen kirjallisen materiaalin perusteella, käsittäen aiheeseen liittyvää tutkimustietoa, artikkeleita ja väitöskirjoja. Samoin oppilaitoksessa tuotettu materiaali toimii lähdemateriaalina. Opiskelijat prosessoivat ryhmissä sisältöä ja tuottavat henkilökohtaisen näkemyksen yrittäjyyskasvatuksen sisällöstä ja sen yhteiskunnallisesta merkityksestä kirjallisena suorituksena.
Tätä on hyödynnetty opettajaopiskelijoiden perusopinnoissa ja vapaavalintaisissa opinnoissa, joiden toivotaan uudistavan passiivista opetusta aktiiviseksi.
-
Innostartti -opin... Innostartti -opinnot
Kaikki 1. vuoden opiskelijat osallistuvat yhden päivän kestävään ideointiin lokakuussa. Toimeksiantajia on 3-4 joka vuosi ja yrityksen toimeksiantoon kehitetään ratkaisu päivän aikana. Innostartti -tapahtuma on sisällytetty kaikkiin 1. vuoden peruskursseihin. Päivän tekemiset ovat 1 opintopisteen arvoisia ja ne on sisällytetty esim. Markkinoinnin perusteet -kurssiin. OAMK:ssa tämä on ollut toimintamalli jo 5 vuoden ajan.
Tarvittavat resurssit:
Yhden päivän kestävä opintokokonaisuus. Toimeksiantaja tuo haasteen opiskelijoille ja opiskelijat kehittävät ratkaisun toimeksiantajalle päivän aikana.
-
Yrittäjyyden tari... Yrittäjyyden tarinoita
Luento ja keskustelutilaisuus, jossa paikalla yleensä 1-2 yrittäjää jotka kertovat oman yrittäjyyden tarinan. Lisäksi esittelemme yrittäjyyttä Suomessa. Tässä tukeudumme SY:n oppilaitoksille tuotettuun yrittäjyyskasvatusmateriaaliin. Käsittelemme aihetta myös sisäisen yrittäjyyden näkökulmasta.
-
Kickstart liikei... Kickstart liikeideakilpailu
Menetelmässä on kyse kilpailusta, missä opiskelijat esittelevät liikeideansa tuomareille, jotka rankkaavat ideat. Opiskelijat saavat tukea kilpailun aikana, jotta kehittävät ideaa lähemmäksi valmista yritystä.
Kilpailu toteutetaan yrittäjyyskurssien aikana opiskeilijatyönä. Tekemisessä hyödynnetään Canvas liiketoimintamallinnus -työkalua
Resurssina on 8 viikon yrittäjyyskurssi. Yrityshautomon osaajat sparraavat liikeideaa yhteistyössä opiskelijoiden kanssa.
-
Yksilöllinen opo... Yksilöllinen opo abeille
Menetelmän ideana on toteuttaa yksilöllistä oppimista hyödyntäen abien pakollinen opo. Toimintamalli tukee vastuunottoa, omien tavoitteiden asettamista, oppimisen arviointia, omien taitojen ja omien tarpeiden tunnistamista. Työskentely tapahtuu sekä itsenäisesti, että ryhmässä.
Resurssina opo 1 / abien pakollinen osuus. Tämän toteuttamiseen tarvitaan opon suunnitteluaika ja materiaalien valmistaminen sekä mielellään sähköinen oppimisympäristö.
-
Työelämäluotsit... Työelämäluotsit
Menetelmässä yrittäjät ja työelämän edustajat kertovat nuorille työelämästä ja yrittäjyydestä. Toimintamuotoina ovat mahdollisuus vierailla yrityksessä, toimia asiantuntijana harjoitusyrityksissä, auttavat työnhaussa ja toimivat missä tahansa mielekkäässä roolissa koulu-yritys yhteistyössä. Työelämäluotsit vierailevat mielellään koululla kertomassa omaa yrittäjätarinaansa.
Menetelmää voidaan hyödyntää oppilaiden projekteissa, harjoitusyrityksissä, live-lainastossa, yrittäjyyskursseilla, nuorten työpajoissa.
Resurssiksi vaaditaan yhteyshenkilö, joka järjestää työelämän edustajia toiveiden mukaan.
-
4H-yritys 4H-yritys
Oma 4H-yritys antaa lapsille ja nuorille mahdollisuuden kokeilla yrittäjyyttä turvallisesti ja ohjatusti. 4H-yritys on keino tienata rahaa, mutta elinkeinosta ei ole kysymys. Yritys on harrastustoimintaa, ja nuori etenee siinä aina omaan tahtiin. Oma 4H-yritys on hyvä tapa selvittää, miltä yrittäminen käytännössä tuntuu. 4H-yritys voi olla vaikka kesätyöyritys, jota valmistellaan osana opintoja tai jota sellaiset oppilaat, jotka ovat kiinnostuneita yrittämisestä hyödyntävät omissa projektiopinnoissa, tutkielmissa, esiintymisharjoituksissa tai muissa eri kouluaineisiin tehtävissä.
-
Oululaiset eheytt... Oululaiset eheyttävät OPS polut
Oululaiset OPS-polut ovat nimeltään hyvinvoinnin polku, kestävän kehityksen polku, kulttuuripolku, maailmankansalaisen polku, tiedonhallinnan polku ja yrittäjyyskasvatuksen polku. Polut ohjaavat toimintaan, joka on elämyksellistä, osallistavaa, paikallisuutta ja erilaista yhteistyötä hyödyntävää sekä eri oppiaineita yhdistävää.
-
Yrittävä luokka -... Yrittävä luokka - oppilaat töissä
Menetelmässä 5.-6. luokan oppilaat hakeutuvat töihin paikallisiin yrityksiin. Näin opitaan työnhakua, käydään työhaastattelussa ja tehdään töitä yrityksissä. Oppilaat käyvät jaksolla neljä kertaa vuodessa ja tutustuvat siten yrityksiin ja työelämään. Työssäkäynnistä laaditaan raportteja ja toimintaa esitellään tunneilla. Näiden pohjalta yhdessä pohditaan työelämää: mitä siitä voidaan oppia ja millaisia mahdollisuuksia tulevaisuudessa on.
Resurssina ovat kummiyrittäjät ja pikku hiljaa kasvava verkosto.
-
Yrityskylä Yrityskylä
Yrityskylän toimintamalli auttaa oppijoita hahmottamaan yhteiskunnan toimintaa elämyksellisessä ja havainnollisessa ympäristössä. Yrityskyläpäivään valmistaudutaan etukäteen yhdessä opettajan kanssa. Näin toiminnallisesta päivästä saadaan enemmän irti. Yrityskylä Pohjois-Pohjanmaa
-
NY 6 h -leiri NY 6 h -leiri
Kuuden tunnin seikkailu luovuuteen ja yritteliäisyyteen. Leiri kannustaa lapsia tutustumaan omiin sekä ryhmän vahvuuksiin, ideoimaan miniyritykselle tuote ja esittelemään sen muille. Leirin aikana ala- ja yläkoululaisten välistä vuorovaikutusta tuetaan nuorilta nuorille -ajatuksella.
Leiri 5.-6.-luokkalaisille yläkoululaisten leiriohjaajien vetämänä.
Leiri soveltuu mainiosti osaksi laajempaa oppimiskokonaisuutta, jonka aikana yhdistetään useita eri oppiaineita. Leirin kesto on kuusi tuntia ja leirijärjestelyihin on hyvä varata 4-5 tapaamiskertaa.
Uutuutena muokattavat leirirastit.
Leirien toteuttamisen tueksi löytyy valmis materiaalipaketti, joka sisältää muun muassa tiedostuspohjat, leiripassit- ja rastit sekä todistuspohjat. Ohjelman leirirastit löytyvät nyt myös kätevästi PowerPoint-tiedostoista.
-
Ammatit tutuiksi Ammatit tutuiksi
Menetelmän tavoitteena on tutustua erilaisiin ammatteihin, lisätä työn tekemisen arvostusta ja osoittaa, että kaikki työt ovat tärkeitä. Hyödynnetään vanhempia, yrityksiä ja yritysluotseja ammateista kertomiseen. Mitä taitoja tarvitaan eri ammateissa, miten alle opiskellana, millainen kertojan oma polku on ollut, millaista on päivittäinen työn tekeminen, mikä on mukavinta entä haastavinta?
Jaetaan ryhmän kesken tutustuttavat ammatit. Ammateista koostaan yhteisen mallin mukainen kansio, verkkosivu, videohaastatteluarkisto jne. Koonnin avulla muut oppilaat voivat tutustua ja sitä voidaan täydentää toisessa ryhmässä, seuraavana vuonna, muissa aineissa jne.
-
Roolit ryhmässä Roolit ryhmässä
Menetelmässä oppilaat istuvat tunneilla 4 henkilön ryhmissä. Ryhmät arvotaan kuukausittain. Oppilaille määritellään roolit / vastuualueet ryhmissä luokan tarpeen mukaan. Esimerkiksi:
- töitä töitä -tyyppi
- läksyn tarkastaja
- dB -mittari
- voisiko tämän oppia näin -ideoija
Roolit kiertävät viikoittain. Jokainen ehtii olla jokaisessa roolissa ennen ryhmien jakoa. Tällöin voidaan myös määrittää uudet roolit.
Menetelmän avulla rakennetaan halutunlaista toimintakulttuuria ja opitaan päivittäistä työn tekemistä.
-
Maitopurkista mon... Maitopurkista moneksi
Ryhmä jakaantuu pienryhmiin. Ryhmä saa tyhjän maitopurkin, paperia ja kyniä. Tehtävänä on miettiä, mitä muuta tyhjä purkki voi olla tai mitä siitä voi tehdä. Tehdään ideointia ja suunnittelua esim. piirtämällä. Toteutetaan suunnitelmat yhdessä. Lopuksi esitellään muille ryhmille tuote-esittely.
-
NY Minä + sinä =... NY Minä + sinä = me
Löytöretki omien kykyjen oivaltamiseen.
Ohjelma rohkaisee lapsia yksilöllisesti toteuttamaan itseään vahvuuksiensa mukaan. Ohjelman aikana lapsia kannustetaan myös tunnistamaan kavereidensa taitoja ja ymmärtämään yhteistyön merkitys sekä kunnioittamaan jokaisen erilaisia taitoja.
Ohjelma voidaan toteuttaa joko lukuvuoden mittaisena projektina tai 2-4 viikon mittaisena oppimiskokonaisuutena. Ohjelman kolmen teeman kesto 1-2 oppituntia/teema.
Ohjelman teemojen tueksi löytyy eri tasoisia verkkoharjoituksia, joiden toteuttaminen ei vaadi oppilailta kirjautumista. Lisäksi hienon päätöksen ohjelmalla antaa lopputesti, joka kannustaa oppilaita reflektoimaan oppimaansa.